torsdag 11 december 2008

förebild





























Förebild! Ja, jag tror på att alla har en förebild eller flera. Någon som man ser upp till extra mycket, någon man vill likna och någon som man verkligen vill vara som. Min förebild har ändrats lite under åren. Men två eller jaa främst en förebild har jag haft samma hela tiden. Min syster Sandra Hagström. Hon har alltid varit min förebild. När vi va liten så ville jag ha lika saker som henne, lika kläder jag gjorde alltid som hon sa åt mig att göra för att få leka med henne och hennes kompis. Sen när vi vart lite äldre så ville jag börja sminka mig när hon gjorde de, vara utan täckbyxor och cykla utan hjälm för de gjorde hon. Sen så var de mer att jag härmade ord som hon skrev eller sa. "Hallojsen" på fc:n haha och såna grejer. Och musiken tog jag också från henne. Lyssnade hon på en låt så kollade jag vad den hette så lyssnade jag på den sen. Jag har ju alltid varit den "lilla" i familjen eftersom att jag är yngst (förutom vovven) och då har det alltid känts självklart att man ska se upp till den som är äldre och eftersom att min syster är 3 år äldre än mig så va hon så vuxen. Nu har vi vuxit ifrån varandra, vi lyssnar på olika musik, har olika kläder (vissa iaf), tycker olika om saker och har olika hårfrisyrer. Men ändå så är de nått med min syster, jag ser upp till henne och vill vara som henne. För mig är min syster alltid 3 år äldre, vuxnare och finare än någon annan. Därför kan jag inte låta bli att le när någon säger att vi är lik varandra, för de har jag ju eftrsträvat så länge.

Bara för att hon alltid har varit min förebild så behöver ju inte de betyda att vi har varit sams varje dag utan minsta lilla bråk. Pfft, sånt skulle aldrig kunna hända oss tror jag. Vi bråkade inte så mycket när vi va liten, för då kunde vi ju leka med varandra. Men sen när jag började komma in i tonåren så vart de mer bråk om plattång, smink, kläder jaa allt möjligt som syskon bråkar om. Det finns så många likheter mellan oss men även olikheter så vi kunde inte ha vuxit upp tillsammans utan att bråka om många saker. Somliga av Sandra kompisar eller bekanta har kallat mig "Lill Sandra" vilket inte har varit nå problem för mig, men kanske lite jobbigt för min syster. När det skiljer 3 år vill man ju inte höra att man är lik sin 3 år yngre syster. Men om man tänker efter så tror jag att alla har en förebild även fast man inte tänker på de. Syster som bror, kusin som kändis, förebilder av alla olika slag. Men en sak är säker att om inte jag hade haft min syster som förebild och kunna säga att "Det här vill jag vara för de är min syster och de här vill jag inte vara för de är min syster" så hade jag nog inte vart den jag var idag. Men hur det än är så krävs det mer än bråk om mobiler,leksaker och ett bitmärke i handen för att sära på Systrarna Hagström! S&B.



/ B

Inga kommentarer: